آلرژی سگ ها: علائم و درمان

آیا تاکنون شنیده‌اید که کسی بگوید سگش آلرژی دارد؟ آیا دامپزشک شما آلرژی را مشکلی برای سگ شما تشخیص داده؟ آیا شک دارید که سگ شما آلرژی دارد؟ اگر اینطور است، تا به حال متوجه شده‌اید که حساسیت در سگ ها به این سادگی‌ها هم نیست. برای شروع، انواع مختلفی از حساسیت وجود دارند که میتوانند باعث بروز علائم در سگ شما شوند.

انواع آلرژی در سگ ها

آلرژی ها واکنش اشتباه بدن به مواد خارجی توسط سیستم ایمنی بدن است که البته هم سگ و هم انسان از آن رنج میبرند. انواع مختلفی از آلرژی در سگ ها وجود دارند. حساسیت‌های پوستی، غذایی و محیطی همه مشکلاتی برای سگ و صاحب او هستند. از این گذشته علائم انواع مختلف آلرژی میتوانند شباهت داشته باشند.

حساسیت پوستی

آلرژی‌های پوستی یا همان حساسیت پوستی، شایع‌ترین نوع حساسیت در سگ‌ها هستند. سه دلیل اصلی برای حساسیت پوستی در سگ ها وجود دارد:

1. حساسیت پوستی به پشه
  2. حساسیت پوستی به غذا
  3. مواد حساسیت زای محیطی

حساسیت پوستی به پشه یک واکنش به گاز پشه است. بعضی از سگ ها به بزاق پشه حساسیت دارند. این باعث خارش شدید سگ به خصوص در ناحیه دم شده و ممکن است پوست قرمز، ملتهب یا پوسته پوسته شود. ممکن است نشانه‌هایی ازوجود پشه مانند مدفوع آن یا حتی خود پشه روی پوست موجود باشند.

حساسیت‌های غذایی نیز منجر به خارش پوست میشوند. شایع‌ترین نقاط مبتلا به خارش گوش ها و پنجه ها هستند و این موارد ممکن است با علائم گوارشی همراه باشند.

مواد حساسیت‌زای محیطی مثل خاک، گرده و کپک میتوانند باعث آلرژی‌های آتوپیک پوستی شوند. در بیشتر موارد این آلرژی‌ها فصلی بوده و ممکن است تنها در زمان‌های خاصی از سال متوجه بروز آن ها در سگ خود شوید. مثل حساسیت غذایی، بیشترین نقاط درگیر گوش ها و پنجه ها هستند اما ممکن است مچ، قوزک، پوزه، زیر بغل، کشاله ران، دور چشم ها و بین انگشتان را نیز درگیر کند.

برای همه انواع آلرژی‌های پوستی خطر عفونت وجود دارد. سگ با خاراندن، گاز گرفتن و لیس زدن پوست خود خطر ابتلا به عفونت‌های قارچی و باکتریایی را افزایش میدهد که نیاز به درمان دارند.

حساسیت‌های غذایی

حساسیت غذایی واقعی ممکن است به رایجی تصور عام نباشد. حساسیت غذایی واقعی باعث واکنش سیستم ایمنی بدن شده که میتواند باعث بروز علائمی چون بیماری‌های پوستی (کهیر، ورم صورت، خارش) یا مشکلات گوارشی (استفراغ و/یا اسهال) یا هر دو شود. در برخی موارد نادر، یک واکنش شدید منجر به آنافلاکسی – مشابه حساسیت به بادام زمینی در انسان – خواهد شد.

انواع آلرژی در سگ، علائم و راه‌های درمان

اما درباره سگ‌هایی که رژیم خاص ضدحساسیت دارند چه کنیم؟

منظور بیشتر مردم از حساسیت غذایی سگ، حساس بودن او به مواد غذایی خاص است، که عدم تحمل ماده غذایی نام دارد. حساس بودن به ماده غذایی خاص برخلاف آلرژی واقعی، واکنش ایمنی خاصی نداشته و یک واکنش تدریجی به یکی از مواد تشکیل دهنده غذای سگ است، به طور مثال گوشت، مرغ، تخم مرغ، ذرت، گندم، سویا یا شیر. سگ‌های حساس به مواد غذایی خاص علائم متعددی را از جمله مشکلات گوارشی همچون استفراغ و اسهال یا مشکلات پوستی مثل خارش، پوست و موی ضعیف و عفونت مزمن گوش و پا بروز میدهند.

بهترین راه تشخیص و درمان حساسیت غذایی مراجعه به دامپزشک و همکاری با او برای کنترل علائم و کشف ماده مورد نظر است. واکنش‌های آلرژیک حاد بی شک یکی از هشداردهنده‌ترین انواع آلرژی در سگ ها واکنش آلرژیک حاد است. سگ ها همچون انسان میتوانند در صورت واکنش شدید به شوک آنافیلاکسی دچار شوند. این شوک در صورت عدم درمان، مرگبار خواهد بود. نیش زنبور و واکنش به واکسن، علاوه بر دیگر موارد میتوانند باعث واکنش آنافیلاکسی در برخی از سگ ها شوند، به همین دلیل مراقبت از سگی که تازه واکسن، دارو یا غذای جدیدی دریافت کرده، ضروری است.

خوشبختانه، واکنش‌های آنافیلاکسی در سگ ها به ندرت رخ میدهند. سگ شما ممکن است بر اثر آلرژی به کهیر و التهاب صورت مبتلا شود. ورم صورت، گلو، لب ها، پلک ها یا لاله گوش ها ممکن است جدی به نظر برسند، اما به ندرت کشنده اند و دامپزشک شما میتواند آن را با آنتی هیستامین درمان کند.

علائم آلرژی در سگ ها

علائم آلرژی در سگ ها بر حسب علت متفاوتند. یک سگ در شوک آنافیلاکسی، به طور مثال، کاهش ناگهانی قند خون را تجربه خواهد کرد، که بسیار با مشکلات پوستی تفاوت دارد. هرچند به طور کلی، علائم زیر نشانه‌هایی از واکنش آلرژیک هستند:

• خارش
  • کهیر
  • ورم صورت گوش ها، لب ها،پلک ها یا لاله گوش ها
  • قرمزی و ورم پوست
  • عطسه
  • خارش گوش
  • عفونت مزمن گوش
  • خارش و آبریزش چشم ها
  • لیس زدن بدون وقفه

برخی از این علائم میتوانند نشانه‌ای از مشکلات و بیماری‌های دیگر باشند.

برای تشخیص دقیق و کمک به سگ خود به دامپزشک مراجعه کنید. تشخیص آلرژی در سگ هااگر تا به حال تست آلرژی داده باشید، حتما میدانید که تشخیص علل آلرژی پیچیده است. اولین کاری که دامپزشک شما انجام میدهد، غیرمحتمل شمردن دیگر بیماری‌هایی است که باعث بروز علائم مشابه میشوند. اگر دامپزشک شما احساس کند که آلرژی میتواند یکی از دلایل بروز علائم باشد، تست آلرژی انجام داده و عامل آلرژی را شناسایی میکند. اما همیشه تشخیص عامل آلرژی با تست ممکن نیست. حساسیت‌های غذایی معمولا با یک رژیم حذفی تشخیص داده میشوند. یک آزمایش غذایی، غذا دادن به سگ از یک منبع مشخص پروتئین و کربوهیدرات برای ۱۲ هفته است. تشخیص حساسیت پوستی به پشه از همه آلرژی‌های دیگر آسان‌تر است. معمولا با پیدا کردن رد پشه روی بدن سگ و استفاده از محصول نابود کننده پشه درمان میشود.

درمان آلرژی در سگ ها

بهترین راه درمان آلرژی دوری از عامل آن است. این راه حل همیشه امکان پذیر نیست. اما به طور کلی درمان آلرژی به نوع آلرژی سگ شما بستگی دارد. به طور مثال بهترین راه برای درمان حساسیت به پشه کشتن آن بوده در صورتی که بهترین راه درمان حساسیت غذایی یا عدم تحمل ماده غذایی تغییر رژیم است.علاوه بر تغییر شیوه زندگی، دامپزشک ممکن است برای سگ شما داروهایی را برای کنترل علائم آلرژی مثل خارش و عفونت پوستی بر اثر خارش تجویز کند. اگر سگ شما دچار واکنش آلرژی شدید شد، بهترین راه حل مراجعه فوری به دامپزشک اورژانس در بیمارستان است.