یک بیماری آزاد دهنده

به ندرت کشنده، اما همیشه آزاردهنده. سرماخوردگیِ معمولی بخشی از زندگی است.

اما سگ‌ها چه؟ آیا آن‌ها نیز سرما می‌خورند؟ بله این احتمال وجود دارد.

سگ‌ها همچون انسان می‌توانند به عفونت‌هایی مبتلا شوند که باعث آبریزش، گرفتگی گلو و عطسه شود. هرچند، علائم سرماخوردگی سگ شما می‌تواند نشانه یک بیماری جدی باشد.

سرماخوردگی چیست؟

وقتی راجع به سرماخوردگی سگ صحبت می‌کنیم، معمولا به طیف وسیعی از ویروس‌ها اشاره داریم.

همه این ویروس‌ها در دسته بندی ویروس‌های سرماخوردگی جای می گیرند.

زیرا منجر به علائم یکسانی همچون عطسه، سوزش گلو، آبریزش بینی و چشم‌ها و ضعف و ناراحتی کلی می‌شوند.

در انسان شایع ترین ویروس واگیردار راینوویروس نام دارد که براساس گزارش سایت WebMD علت اصلی سرماخوردگی در بیش از ۵۰ درصد انسان‌ها هستند.

یک ویروس خاص به نام «ویروس سرماخوردگی» وجود ندارد، بلکه چندین نوع مختلف از ویروس‌ها منجر به بروز علائم سرماخوردگی در سگ‌ها می‌شود.

برخی از این ویروس‌ها از دیگری خطرناک تر بوده و به همین علت باید علائم سرماخوردگی در سگ‌ها را جدی  گرفت.

سرماخوردگی یا کنل کاف؟

کنل کاف (تراکئوبرونشیت عفونی سگ) یک بیماری تنفسی بسیار عفونی در سگ‌ها است.

نام این بیماری از منبع انتقال آن کنل (لانه سگ) گرفته می‌شود.

در لانه‌ها و دیگر مکان‌هایی که جمعیت زیادی از سگ‌ها تجمع دارند، انتقال بیماری‌های واگیردار بسیار ساده خواهد بود.

کنل کاف در بیشتر موارد قابل درمان است اما این بیماری می‌تواند عواقب جدی تری در توله سگ‌ها و سگ‌هایی با سیستم ایمنی ضعیف داشته باشد.

بارزترین نشانه

بارز ترین نشانه کنل کاف سرفه خشک و شیپور مانند سگ است. برخی این سرفه‌ها را به صدای جیغ غاز شبیه می‌دانند.

از دیگر علائم این بیماری عطسه، آبریزش بینی، رخوت، اشتهای کم و تب خفیف است.

از آن جا که بسیاری از این علائم شبیه به علائم سرماخوردگی هستند، مشورت با دام پزشکتان اهمیت دارد.

علائم سرماخوردگی سگ‌ها

ممکن است متوجه شباهت علائم سرماخوردگی خود و سگ‌تان شده باشید. علائم شایع عبارتند از:

• عطسه
  • سرفه
  • آبریزش و احتقان بینی
  • آبریزش چشم‌ها

این علائم ممکن است نشانه ویروس سرما خوردگی یا بیماری جدی تری همچون کنل کاف، ویروس آنفولانزا ، ویروس پاراآنفولانزا، برونشیت یا ‌هاری باشند.

اگر تغییر اشتها، تب، استفراغ یا هر تغییر غیر طبیعی دیگری را مشاهده کردید حتما به دامپزشک مراجعه کنید.