سرطان مثانه

سرطان مثانه کلمه‌ای که ما را به وحشت می‌اندازد، چه برای خودمان و چه برای سگ‌های دوست داشتنی‌مان باشد. سرطان ترسناک است و می‌تواند کنترل اوضاع را از دست ما خارج کند. این قضیه به خصوص برای کسانی که صاحب نژادهای مستعد به سرطان هستند صدق می‌کند.

در رابطه با سرطان مثانه، محققان آزمایشی به نام CADET BRAF طراحی کرده‌اند که می‌تواند به تشخیص دقیق و زودهنگام آن کمک کند. اگر سگ شما متعلق به یکی از نژادهای مستعد است باید حواس‌‎تان را جمع کنید.

ما با دامپزشکان مختلف درباره سرطان مثانه، نژادهای مستعد و آزمایش CADET BRAF صحبت کرده‌ایم. طی این صحبت اطلاعات لازم را برای تصمیم گیری آگاهانه پیرامون سلامت سگ به دست آورده‌ایم.

سرطان مثانه چیست؟

دو نوع سرطان مثانه وجود دارد: سرطان سلول گذار (TCC) و سرطان یوروتلیال. (UC). این تومورها از مجاری ادراری آغاز شده و میتوانند به دیگر اندام‌های بدن از جمله استخوان، کبد، کلیه، طحال و پوست گسترش یابند. هرچند سرطان مثانه نادر است، ۱ تا ۲ درصد سرطان‌ها در سگ را شامل شده و در حال افزایش است و سالانه بیش از ۵۰۰۰۰ سگ را مبتلا می‌سازد. برخی نژادهای خاص بیشتر در معرض ابتلا به این نوع از سرطان هستند.

چه نژادهایی مستعد ابتلا به سرطان مثانه‌اند؟

• تریر اسکاتلندی
  • تریر سفید وست هایلند
  • بیگل
  • شتلند شیپداگ
  • تریر وایرفاکس
  • سگ اسکیموی آمریکایی

به نظر می‌رسد این نژادها در معرض بیشترین خطر بوده یا حداقل بیشتر مشاهده و بررسی شده‌اند، اما محققان پیرامون آزمایش CADET BRAF چندین نژاد دیگر را نیز شناسایی کرده اند:

• سگ کتل استرالیایی
  • شپرد استرالیایی
  • بیچن فرایز
  • بردر کولی
  • تریر پارسن راسل
  • لاسا اسپو
  • تریر رت
  • تریر راسل

علت دقیق مستعد بودن این نژادها به سرطان مثانه ناشناخته است، هرچند نظریه‌هایی وجود دارند.

دکتر ترسا آرتیگا دامپزشک انکولوژی از مرکز سرطان حیوانات در منتری، میگوید که محققان رابطه احتمالی میان چاقی، آفت‌کش‌ها و سرطان مثانه در تریر سفید وست هایلند و دیگر نژادهای خاص کشف کرده‌اند، هرچند برای اثبات این نظریه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است. دکتر بتسی سیگمن، دامپزشکی از کارولاینای شمالی با این نظریه موافق است. او میگوید:

وراثت و عوامل محیطی مثل سیگار کشیدن یا زندگی اطراف زمین گلف و باغ‌هایی که در آن مصرف آفت کش و علف کش‌ها بالاست، میتوانند خطر ابتلا در سگ‌ها را بالا ببرند.

او همچنین عقیده دارد که محققان در آینده، رابطه‌ای میان عفونت‌های باکتریایی همچون بارتونلا که بر دیواره سلول‌های گذار مجاری ادراری تاثیرگذارند و جهش‌های سرطانی کشف خواهند کرد. در حالی‌که که علت اصلی مستعد بودن برخی نژادها کاملا مشخص نیست، میدانیم که نژادهای در خطر به طور متوسط بین سنین ۶ تا ۱۱ سال به سرطان مثانه مبتلا می‌شوند. این دانش میتواند صاحبان سگ را برای یافتن نشانه‌های خطرناک سرطان مثانه آگاه سازد.

سرطان مثانه
نشانه‌های ابتلا به سرطان مثانه کدامند؟

تشخیص سرطان مثانه دشوار بوده و شبیه به علائم دیگر بیماری‌های مجاری ادراری مانند سنگ مجاری ادراری و عفونت است. ما با دکتر آرتیگا و دکتر تلهیم، متخصص انکولوژی و پروفسور انکولوژی در دانشگاه کرنل درباره علائم خطرناک سرطان مثانه که صاحبان سگ باید از آن‌ها آگاه باشند، صحبت کرده‌ایم.

دکتر آرتیگا و تالهیم هردو عقیده دارند که رایج ترین علائم سرطان مثانه علائم زیر است:

• ادرار کم و مکرر
  • دشواری در ادرار کردن
  • تغییر رنگ یا خون در ادرار
  • بی اختیاری

برخی سگ‌ها نیز به عفونت مزمن مجاری ادراری مبتلا شده که به درمان‌های رایج جوابگو نیستند. به یاد داشته باشید که هر تغییر در عادات ادرار کردن، به خصوص ادرار خونی یا دشواری در ادرار کردن نیاز به مراجعه به دامپزشک دارد. این علائم می‌توانند از نشانه‌های دیگر بیماری‌های مجاری ادرار بوده که نیاز به درمان پزشکی دارند. چرا سگ من در ادرار کردن مشکل دارد؟