قرمزی چشم چیست؟

قرمزی چشم، چشم صورتی، یا التهاب ملتحمه، میان سگ‌ها بسیار شایع است.

همچون التهاب ملتحمه در انسان، این بیماری در سگ ها باعث قرمزی چشم و و التهاب آنها می گردد.

به همین علت به این بیماری در زبان انگلیسی “چشم صورتی” میگویند.

اسم علمی قرمزی چشم، التهاب ملتحمه دقیقا به معنای التهاب پرده شفاف چشم (ملتحمه) است.

ملتحمه بافتی است که چشم، پلک و پلک سوم سگ را میپوشاند.

هنگام قرمزی و حساس شدن این قسمت از چشم برای درمان باید به دامپزشک مراجعه شود.

علائم بیماری قرمزی چشم در سگ‌ها

این التهاب باعث بروز علائمی مشابه علائم این بیماری در انسان می‌شود.

چشم سگ ممکن است مایعی آبکی یا غلیظ و مخاطی حتی به رنگ زرد یا سبز ترشح کند.

جمع کردن چشم ها یا پلک زدن غیرطبیعی نیز باعث می‌شود پلک چشم بسیاری از سگ ها ملتهب و قرمز گردد.

التهاب ملتحمه معمولا هر دو چشم را درگیر می‌کند، اما ممکن است بسته به علت بیماری تنها یک چشم را مبتلا کند.

در برخی موارد، بیماری چشم صورتی با دیگر علائم مثل ترشح از بینی، سرفه یا عطسه همراه است.

علائم التهاب ملتحمه می‌تواند نشان دهنده مشکلات جدی چشم باشند برای همین حتما به دکتر مراجعه کنید.

آیا سگ ها به قرمزی چشم، Conjunctivitis یا التهاب ملتحمه مبتلا میشوند؟نشانه عفونت باکتریای

التهاب ملتحمه می‌تواند یک بیماری جداگانه یا نشانه ای از یک بیماری چشمی دیگر باشد.

عفونت‌های باکتریایی و ویروسی از شایع ترین علل چشم صورتی در سگ‌ها هستند، به علاوه عوامل محیطی مثل دود و مواد حساسیت زا.

در صورت ابتلای تنها یک چشم، عللی چون ورود جسم خارجی، التهاب غده اشکی یا خشکی چشم دخیل هستند.

موارد زیر از علل دیگر ابتلای سگ ها به التهاب ملتحمه هستند:

• جسم خارجی مثل گرده گیاه، خاک، گرد و غبار و آلودگی
  • انگل‌های خاص ملتحمه یا پلک‌ها
  • عیوب پلک و مژه مثل آنتروپیون (پلک غیرطبیعی) یا نقوص مژه مثل دیستیچیا (مژه‌های غیرطبیعی)
  • التهاب غده اشکی
  • خشکی چشم
  • تومور چشم و پلک
  • صدمه و آسیب
  • بیماری‌های سیستم ایمنی همچون آلرژی پرده ملتحمه
  • التهاب ملتحمه چگونه تشخیص داده میشود؟

سگ شما می تواند یک یا همه علائم چشم صورتی را داشته باشد، اما این به معنای تشخیص قطعی بیماری سگ نخواهد بود.

دامپزشک شما آزمایشات متعددی را برای تشخیص علت پلک صورتی انجام خواهد داد تا به نتیجه قطعی و درمان برسد.

برای مثال، اگر چشم صورتی سگ شما علائم ثانویه خشکی چشم باشد، درمان قرمزی چشم کافی نخواهد بود و مشکل را حل نمی کند.

قطره چشم سگ

دامپزشک شما معاینه دقیقی از چشم ها، پلک ها و بافت‌های پیرامون آن با لنز چشم پزشکی به عمل می آورد.

او ممکن است قدرت تولید اشک چشم ها و امکان آسیب به قرنیه را بررسی کرده فشار چشم سگ را اندازه می گیرد تا از نبود بیماری‌هایی چون گلاکوما یا یوئییت مطمئن شود.

بیماری یوئییت هنگامی رخ میدهد که بافت تیره چشم ها که حاوی مویرگ‌های خونی هستند ملتهب و دردناک میشود.

اگر نتیجه این آزمایشات نامشخص بودند، در صورت نیاز برای تشخیص بیماری، دامپزشک اقدامات دیگری انجام می دهد.

مانند تکثیر باکتری، شستشوی مجرای اشک در بینی، یاخته شناسی ملتحمه (بررسی میکروسکوپی سلول ها)، نمونه برداری یا حتی تست آلرژی .