نشانه ها را جدی بگیرید

اگر صاحب سگی با نژاد مستعد به بیماری هستید، حتما برایتان سوال پیش آمده که چگونه از ابتلا به سرطان مثانه در سگ‌ها پیشگیری کنید؟

برای این‌که اطلاعات‌تان در این زمینه کامل شود، این متن را بخوانید. دکتر تالهیم در این خصوص می‌گوید:

از وقوع سرطان مثانه نمی توان جلوگیری کرد اما باید سگ را از علف کش‌ها و آفت کش‌ها دور نگه داشت.

او همچنین به تحقیقی اشاره می کند که در آن رابطه ای میان مصرف سبزیجات سه بار در هفته و کاهش خطر ابتلا به سرطان مثانه در سگ‌ها در نژاد‌های خاص یافت شده است.

رژیم غذایی مناسب

هرچند صاحبان سگ باید تنها سبزیجات سالم و ایمن را به سگ خود داده و برای برنامه رژیم غذایی با دامپزشک خود مشورت کنند.

برای پرورش‌دهندگان، وی عدم زاد و ولد سگ‌های مبتلا به TTC/UC را توصیه کرده و پیشنهاد می‌کند پرورش‌دهندگان از ابتلای سگ به TTC/UC توسط صاحبان مطلع گردند.

فعالیت مناسب، استرس کم، نبودن در معرض دود سیگار، وزن مناسب و انجام آزمایش به روی بافت‌های غیرطبیعی.

همچنین بهداشت دهان و دندان می تواند به پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان مثانه در سگ‌ها کمک کنند.

او به صاحبان سگ توصیه می‌کند تا به التهاب مزمن، مثلا عفونت مجاری ادراری، حساس بوده و آن را جدی بگیرند.

یکی از بهترین اقدامات صاحبان سگ‌های مستعد، معاینه سگ توسط تست CADET BRAF هر شش ماه یکبار است.

پیشگیری کنید

همه دامپزشکانی که با آن‌ها صحبت کردم درباره این آزمایش هیجان‌زده هستند.

این آزمایش جهش یک ژن خاص مربوط به TCC/UC و سرطان مثانه در سگ‌ها را پیدا میکند، اما فراتر از یک تشخیص ژن ساده است.

دکتر شلی ویدن متخصص داخلی حیوانات در دانشگاه ایالت کرولاینای شمالی توضیح می دهد که این تست به قدری حساس است که می تواند درجه پیشرفت بیماری را نیز نشان دهد.

به عبارت دیگر، این آزمایش نه تنها باعث تشخیص زودهنگام حتی پیش از بروز علائم بیماری شده، بلکه میتواند به دامپزشکان برای تشخیص درجه پیشرفت بیماری کمک کند.

آزمایش CADET BRAF  چیست؟

دکتر تالهیم اشاره میکند، که این آزمایش نباید تنها روش تشخیص باشد.

این آزمایش را به همراه دیگر روش‌ها همچون بررسی ادرار، بررسی میکروبی ادرار یا سونوگرافی به کار می گیرند.

پس از تشخیص بیماری از CADET BRAF برای تشخیص واکنش بیمار به شیمی‌درمانی استفاده می کند.

چون علائم سرطان مثانه به عفونت‌های خفیف مجاری ادراری شباهت دارند، این تست به تشخیص دقیق تر  کمک می‌کند.

این حساسیت میتواند به دامپزشک برای انتخاب بهترین روش درمانی کمک کند.

دوره درمانی سرطان با سطح پایین جهش در مراحل اولیه  ممکن است با مرحله پیشرفته متفاوت باشد.

قبل از اختراع این تست، تشخیص بیماری سگ‌های مبتلا به سرطان مثانه تا رسیدن به مراحل پیشرفته امکان پذیر نبود.

این تست به محققان اجازه می‌دهد تا سرطان مثانه را در مراحل اولیه تشخیص دهند.

آیا سگ من نیاز به آزمایش CADET BRAF دارد؟

هرچند همه نژادها می‌توانند به سرطان مثانه مبتلا شوند، این بیماری نادر است.

اگر صاحب سگی با نژاد مستعد هستید، بهتر است با دامپزشک خود درباره آزمایش مشورت کنید.

خصوصا اگر سگ سالخورده ای دارید.