سختی ادرار در سگ ها

دلایل مختلفی برای سختی ادرار در سگ‌ها وجود دارد. از انسداد و عفونت گرفته تا بیماری‌های عصبی و سرطان مجاری ادراری سگ‌ها.

همه این موارد جدی است. تمام‌شان نیاز به مراجعه هر چه سریع‌تر به دامپزشک دارند. یکی از مواردی که باید آن را جدی گرفت، احتمال سرطان مثانه در سگ‌هاست.

سرطان مجاری ادراری

شایع ترین نوع این سرطان، سرطان سلول‌های گذار (TTC) است.

نژاد‌های خاصی از سگ مثل تریر اسکاتلندی، تریر سفید وست‌هایلند و شتلند شیپداگ‌ها بیشتر مستعد این سرطان هستند.

ممکن است ابتلا به سرطان سلول گذار با تماس با علف کش‌های خاص و آفت کش‌های نسل قدیم در ارتباط باشد.

سرطان سلول‌های مجاری ادرار و دیگر انواع سرطان می‌توانند روی مجاری ادراری تاثیر گذاشته و باعث عفونت باکتریایی شوند.

اشکال در ادرار کردن می‌تواند ناشی از عفونت یا تومور در مجاری ادراری باشد.

تومور‌ها می‌توانند باعث انسداد جریان ادرار شده و ادرار کردن را برای سگ شما دشوار سازند.

حتی ممکن است در ادرار سگ  شما خون یافت شود. چرا سگ من در ادرار کردن مشکل دارد؟

این بیماری قابل کنترل است

پیش بینی سرطان مجاری ادراری سگ‌ها بسیار مشکل است. اما تحقیقات اخیر کنترل و درمان TTC را برای دامپزشک‌ها آسان کرده‌اند.

TCC اغلب به دیگر قسمت‌ها به خصوص غدد لنفاوی و ریه‌ها گسترش یافته است.

به همین علت تشخیص زودهنگام آن از اهمیت بالایی برخوردار است. تاکنون درمانی برای آن یافت نشده اما شدت و سرعت گسترش این بیماری قابل کنترل است.

تشخیص سرطان مجاری ادراری سگ‌ها

تلاش برای تشخیص سرطان مجاری ادراری سگ‌ها بسیار مهم است. سگ خود را نزد دامپزشک ببرید.

علائم او را اعلام کنید تا مراحل درمان شروع شود. قدم بعدی انجام آزمایش ها بیشتر برای تشخیص نهایی است.

این آزمایش‌ها شامل آزمایش خون، ادرار، رادیوگرافی، سونوگرافی، سیستوسکوپی، نمونه برداری تست آنتی ژن تومور و… است.

خوشبختانه، امروزه تشخیص نهایی با تست بررسی ادرار آسان است.

CADET BRAF یک بررسی بی خطر ادرار است که می‌توان بر اساس آن سرطان مثانه سگ (TCC/UC) را از ماهها قبل تشخیص داد.