علائم کم خونی در سگ ها چیست؟

علائم کم خونی در سگ ها چیست؟ مشاهد‌ه علائم کم‌خونی در سگ‌ها می‌تواند نشان از یک بیماری پنهان در سگ شما باشد.

بارزترین مشخصه کم خونی تغییر رنگ لثه‌های سگ است.

سگ های مبتلا به کم خونی لثه‌های صورتی کم رنگ یا حتی رو به سفید به جای صورتی دارند.

همچنین کم خونی باعث خستگی می‌شود.

سگ شما ممکن است بی میل و بی توجه به نظر برسد یا حین فعالیت یا بازی به راحتی خسته شود.

اگر متوجه کبودی هایی روی پوست سگتان شوید این کبودی ها ممکن است نشانه کمبود شدید پلاکت یا حتی مسمومیت با مرگ موش باشد.

تشخیص کم خونی در سگ

از اولین اقدامات دام پزشک سوال درمورد سوابق بیماری، علائم و فعالیت های سگ شما است.

این به خصوص در مواردی همچون مسمومیت با مرگ موش بسیار حائز اهمیت است.

با توجه به سوابق بیماری سگ، دام پزشک ممکن است دستور آزمایشاتی از جمله آزمایش خون، مدفوع، ادرار و رادیوگرافی و سونوگرافی را بدهد.

دام پزشکان چندین نوع مختلف از آزمایش‌های خون خون را در اختیار دارند.

برخی از این آزمایش ها باعث تشخیص تعداد گلبول های قرمز در خون و برخی دیگر باعث تشخیص نوع کم خونی میشوند.

یکی از متداول ترین انواع آزمایش خون تست پی وی سی است که درصد گلبول های قرمز خون را اندازه گیری می‌کند.

اگر این عدد زیر ۳۵ درصد باشد، سگ مبتلا به کم خونی است.

بررسی مواد تشکیل دهنده‌ خون

نوع دیگری از تست کم خونی در سگ‌ها، CBC نام داشته که مواد تشکیل دهنده خون را نشان داده و بررسی می‌کند تا به دامپزشک شما تصویر بهتری از شرایط حیوان بدهد.

دامپزشک شما ممکن است برای جزئیات بیشتر، آزمایش شمارش گلبول های قرمز خون و هموگلوبین  نیز انجام دهد.

آزمایش‌های متعدد

برخی اوقات، آزمایش های بیشتر برای تشخیص علت کم خونی سگ مورد نیاز است.

بررسی میکروسکوپی یک لکه خونی می‌تواند انگل های خون یا سلول های غیرطبیعی را نشان دهد.

دام پزشک شما ممکن است نمونه برداری  ازمغز استخوان یا مایعات بدن را برای تشخیص نوع کم خونی لازم بداند.

کمخونی پاسخگو به این معناست که مغز استخوان سگ شما در تلاش است که با تولید گلبول های قرمز نارس به نام لکوسیت کم خونی بدن را درمان کند.

کم‌خونی غیر پاسخگو

بررسی میکروسکوپی نیز می‌تواند پاسخگو بودن کم خونی را نشان دهد.

اگر مغز استخوان به صورت طبیعی به کم خونی واکنش نشان ندهد، کم خونی غیر پاسخگو نامیده می‌شود.

آزمایش می‌تواند نشان دهد که سگ در حال از دست دادن گلبول های قرمز یا در حال نابود کردن آن است، که به آن کم خونی همولیتیک گفته می‌شود.

شرایط و سوابق بیماری سگ شما علائم هشداری برای دام پزشک هستند که او را ترغیب به آزمایش و بررسی ادرار، مشخصات بیوشیمیایی، آزمایش انگل مدفوع می‌کنند.

کم خونی سگ چگونه درمان می‌شود؟

درمان کم خونی سگ یک فرآیند دو مرحله ای است.

ابتدا دام پزشک تشخیص می‌دهد که براساس شدت کم خونی، سگ نیاز به انتقال خون دارد یا خیر.

سپس او برنامه ای برای درمان علت اصلی کم خونی و بیماری سگ طرح می‌کند.

این فرآیند می‌تواند شامل آزمایشات و معاینات بیشتر شود.

گزینه درمانی برای هر بیماری متفاوت است و بسته به نوع بیماری، می‌تواند شروع می‌شود.

درمان شامل دارو هایی مانند کورتیکواستروید ها، شیمی درمانی یا حتی جراحی شود.

آیا کم خونی سگ کشنده است؟

علل کم خونی سگ بسیار متعدد است، از بیماری های عفونی گرفته تا بیماری های خود ایمنی، حادثه و سموم خطرناک.

از آن جا که برخی از این علل بسیار جدی هستند، باید علائمی همچون کم خونی را جدی گرفت.

تشخیص نهایی برای کم خونی به علت آن و در صورت امکان درمان آن بستگی دارد.