کم خونی در سگ‌ها؛ همان‌طور که کمبود خون در زندگی انسان‌ها نقش کلیدی ایفا می‌کند، کم خونی در زندگی سگ‌ها هم بسیار حائز اهمیت است.

اگر دامپزشک سگ شما را کم خون تشخیص داده، یا خود به کم خونی سگ مشکوک هستید، این ترس و وحشت پردازش و درک اطلاعات لازم برای سالم نگه داشتن سگ را دشوار خواهد کرد.

علامت یک بیماری پنهان

کم خونی در سگ‌ها گیج کننده است. اگر مثل من باشید، حتما فکر می‌کنید که کم خونی یک بیماری است.

حتما تا به حال صفت «کم خون» را برای دیگر افراد شنیده‌اید و منطقی است تصور کنید کم خونی درمان دارد.

واقعیت خلاف تصور شماست. کم خونی در سگ‌ها یک بیماری نیست، بلکه بیشتر یکی از علائم یک بیماری خاص است.

اصطلاح «کم خونی» (anemia) به کم شدن گلبول های قرمز خون یا هموگلوبین (و در برخی موارد هر دو) در جریان خون گفته می‌شود.

دی اکسید کردن و اکسیژن

گلبول های قرمز اکسیژن موردنیاز بدن سگ را تامین می‌کنند.

هموگلوبین، پروتئینی در گلبول های قرمز، اکسیژن را حمل کرده و گلبول های قرمز وظیفه دفع دی اکسید کربن از بدن سگ را به عهده دارند.

این سلول ها در مغز استخوان سگ تشکیل شده و هر سه ماه یکبار توسط بدن تجزیه و جایگزین میگردند.

به علت‌ها توجه کنید

• از دست دادن خون بر اثر حادثه، به طور مثال تصادف با ماشین که باعث خونریزی داخلی یا خارجی خواهد شد.
  • بیماری های سیستم ایمنی، که باعث حمله سیستم ایمنی به گلبول های قرمز می‌گردد.
  • خونریزی داخلی دستگاه گوارش، بر اثر یک بیماری، التهاب یا دارو های ضد التهاب غیر استرویدی
  • بیماری های عفونی مثل هاری
  • بیماری های منتقل شونده از کنه
  • از دست دادن خون بر اثر هجوم حشراتی همچون پشه، کرم روده یا کرم قلابدار
  • کم کاری تیروئید
  • مسمومیت با مرگ موش و سموم سرب
  • سرطان
  • بیماری های مزمن مخل در تولید گلبول قرمز
  • بیماری های کلیوی
  • بیماری های مغز استخوان
  • مصرف داروهای مخل در تولید گلبول قرمز
  • تغذیه نامناسب یا کمبود مواد مغذی

سگ شما ممکن است مستعد شرایط یا بیماری هایی باشد که منجر به کم خونی می شوند.

نژاد سگ خود و خطرات مربوط به سلامتی او را بشناسید و با دام پزشک خود درباره علائم این بیماری ها صحبت کنید تا بتوانید آن ها را تشخیص دهید.