نشانه­‌های اسهال در سگ­‌ها بسیار زیاد است. مدفوع می­‌تواند به طور غیرعادی نرم تا آبکی باشد. ممکن است دیگر علائم بالینی مانند سختی در دفع کردن، گاز، بوی نامعمول یا خون و مخاط در مدفوع نیز وجود داشته باشند.

در بسیاری موارد اسهال خودش خوب می­‌شود؛ اما در موارد دیگر نیاز به درمان دارد.

اسهال خونی

با سختی زیاد هنگام دفع ممکن است یک مورد اضطراری به­‌خصوص در سگ­های کوچک باشد.

اسهال و استفراغ می­تواند نشانه‌­ی انسداد روده‌­ی جدی باشد که ممکن است حتی نیاز به عمل جراحی داشته باشد. ضعف، درد، استفراغ یا پریشان­‌حالی نشانه‌­های جدی هستند که سگتان نیاز به مراقبت پزشکی دارد.

عامل اسهال در سگ‌­ها

از آنجا که نشانه­‌های اسهال در سگ­‌ها بسیار متفاوت و زیاد است، خوب است که همیشه سگتان را برای معاینه به پیش دام­پزشک ببرید تا دلایل جدی­تر را نفی کنید.

اسهال در سگ‌ها باعث بی‌حالی و خستگی مفرط آن‌ها می‌شود

این لیستی کوتاه از دلایل اسهال است

آلودگی به ویروس پارو. معمولاً استفراغ و اسهال همراه با تب در سگ­های جوان. معمولاً یک آزمایش آنتی­ژن برای تشخیص این نوع آلودگی استفاده می­شود.

انگل در سگ­ها. شامل کرم حلقوی(roundworms) ، کرم قلاب­دار(hookworms) ، کرم نواری(whipworms) ، کوکسیدیا(coccidian) ، جیاردیا(giardia) ، کرم کدو(tapeworms) . یک آزمایش مدفوع می­تواند به تشخیص این نوع آلودگی کمک کند.

باکتری در سگ­ها. مانند کلوستریدیوم پرفرینجن(clostridium perfringens) ، ای‌کولی(E. coli) ، سالمونلا(salmonella) ، کمپیلوباکتر(campylobacter) ، اسپیروشت(Spirochetes) .

از آن­جا که حیوانات خانگی ممکن است این باکتری­ها را بدون بروز بیماری بالینی حمل کنند، این­ها می­توانند چالش­‌برانگیز باشند.

خوردن چیزهای نامطلوب

بیایید قبول کنیم؛ سگ­ها هرچیزی را از مدفوع حیوانات دیگر تا چمن و زباله می­خورند. این یکی از رایج­‌تریننشانه­‌های اسهال در سگ­‌ها است.

این به هیچ عنوان لیست کامل از دلایل احتمالی نیست، تنها درمورد همین موضوع، کتاب­ها نگاشته شده است. بیشتر مردم می­خواهند دو سؤال مهم را پاسخ گویند.

آیا باید سگم را به پیش دام­پزشک ببرم؟ و اگر نبرم، چگونه می­توانم او را در خانه درمان کنم؟

چه­‌موقع دام­پزشک را ببینیم؟

اگر سگتان همیشه اسهال دارد، ایده­‌ی خوبی است که با دام­پزشکتان مشورت کنید.

دام­پزشک ممکن است بخواهد حیوان خانگی شما را ببیند یا حداقل آزمایش تشخیصی بر مدفوع انجام دهد تا بهترین درمان را مشخص کند.

از آنجا که بعضی انگل­ها و باکتری‌­ها می‌­توانند در انسان نیز باعث بیماری شوند، مهم است که آن­ها را بررسی کنید.

در موارد خفیف که سگتان به جز اسهال علائم دیگری ندارد، غذا ندادن به سگ برای ۲۴ ساعت، مشکل را حل می­کند.

اما اگر علائم دیگر مانند استفراغ، رخوت، افسردگی یا درد همراه اسهال هستند، سگتان به توجه فوری دام­پزشک نیازمند است.