ما از کمردردمان ناله می­کنیم. وقتی که پا بر یک چیز تیز می­گذاریم، داد می­زنیم. لنگان راه می­رویم چون فشار آوردن بر یک پا دردناک است. وسط روز در سکوت و تاریکی دراز می­کشیم چون سردرد میگرن داریم. اما علائم درد در سگ‌ها به این راحتی قابل تشخیص نیست.

متوجه شدن علائم درد در سگ‌ها آسان نیست

اول از همه، واضح­ترین دلیلش این است که آن­ها نمی­توانند به ما بگویند که درد دارند، چون حرف نمی­زنند.

درحالی که لنگیدن یا ناله کردن هربار که بر یک ناحیه فشار می­‌آورند، نشانه­‌های قطعی درد سگ هستند.

علائم همیشه هم به این وضوح نیستند؛ مخصوصاً اگر سگتان از آن­هایی باشد که فکر می­کند خودش خوب می­شود.

با این حال اگر نگران هستید که سگتان بیش از آن­چه نشان می­دهد، درد دارد؛ چند نکته‌­ی ریز هست که می­توانید مواظبشان باشید.

سگ‌ها هنگامی که درد دارند، میل شدیدی به نوازش کردن پیدا می‌کنند

صداهای بیش از حد

حتی وقتی که تلاش می­کنند قوی و سرسخت باشند، سگ­هایی که درد می­کشند، معمولاً بیشتر سروصدا می­کنند؛ اما بلافاصله فهمیدن این موضوع چندان هم راحت نیست، مگر این­که همراه با یک عمل فیزیکی مشخص باشد.

یک سگ آسیب‌دیده ممکن است به چندین روش این موضوع را با صدا ابراز کند: ناله کردن، زاری کردن، جیغ زدن، غرولند کردن، خرخر کردن و یا حتی زوزه کشیدن.

اگر بیشتر از حد معمول صدا می­کند، بررسی کنید که چه مشکلی وجود دارد.

رسیدگی مدام به محلی خاص

سگ­هایی که درد دارند، معمولاً مدام پنجه‌­های خود را لیس می­زنند تا خودشان را آرام کنند. وقتی که سگ­‌ها آسیب می­بینند، یکی از اولین غرایزشان این است که محل زخم را تمیز و از آن مراقبت کنند که شامل لیسیدن نیز می­شود.

اگر یک زخم ظاهری مانند بریدگی باشد، این واضح است؛ اما معمولاً حتی وقتی درد درونی دارند، سگ­ها آن ناحیه را در تلاش برای حل کردن مشکل لیس می­زنند.

همین­طور سگ­ها پنجه­هایشان را لیس می­زنند و اگر درد چشمی داشته باشند، چشمشان را می­مالند. اگر درکل متوجه رسیدگی بیش از حد به خود شدید، از یک دام­پزشک کمک بخواهید.

تفاوت در خوابیدن، آب و غذا خوردن

بسیاری از سگ­ها وقتی که درد دارند، بیشتر می­خوابند زیرا در تلاش برای بهبود خود هستند یا چون حرکت کردن خیلی سخت است. در این حالت، از دست دادن اشتها و تغییر در روش و میزان آبی که می­خورند، نیز رایج است.

تنفس متفاوت

آیا با وجود این­که سگتان ورزش نکرده، نفس نفس می­زند؟ آیا تنفسش سریع­تر و سطحی­تر شده است؟ این­ها می­توانند نشانه­هایی باشند از این که تنفس عمیق برای او دردناک است.

تغییر در چشمان

سگ­هایی که درد چشم دارند، معمولاً چشمانشان را درهم می­کشند. به­علاوه ممکن است متوجه شوید که مردمک چشمش کوچک­تر شده است. برای درد در بقیه نواحی بدن، خلاف این قضیه درست است؛ مردمک چشم بازتر می­شود.

مشکل در استراحت کردن

اگر سگتان درد دارد، ممکن است نشستن و خوابیدن برایش سخت باشد. به همین دلیل، اگر متوجه شدید که سگتان در حالتی غیرمعمول نشسته یا دراز کشیده­است یا ظاهراً نمی­تواند یک­جا بماند، برای مثال ممکن است تلاش کند تا بنشیند یا دراز بکشد و بعد بلافاصله بلند شود و به اطراف حرکت کند، باید او را معاینه کنید.

دوری گزیدن یا به دنبال محبت بودن

بعضی سگ­ها وقتی که حال خوشی ندارند، سعی می­کنند از شما دور بمانند و یا حتی مخفی شوند. بقیه خیلی به سمت شما می­آیند و به دنبال محبت هستند.

رفتارهای خشونت­‌آمیز

آیا تا به حال اصطلاح «مانند یک حیوان زخمی» را شنیده­اید؟ خوب این دلیلی دارد. وقتی که حیوانات زخمی هستند یا به هر نحوی درد دارند، بسیاری از آن­ها حالت دفاعی به خود می­گیرند و تلاش می­کنند تا شما را از خود دور نگه دارند.

چون نگران هستند که به آن­ها آسیب بزنید. ممکن است به این معنی باشد که سگ شما که در حالت عادی مطیع و آرام است، اگر کاری بکنید که او را نگران کند، ناگهان می­غرد، گوش­ها را عقب می­دهد و حتی گاز می­گیرد. گاهی سگ­هایی که در حالت عادی خشن هستند، رفتاری مخالف از خود نشان می­دهند.

واضح است که تمام این علائم می­توانند چندین معنی داشته باشند، پس نتیجه­گیری نکنید که سگتان حتماً درد دارد. تا وقتی که سگتان با خشونت رفتار نمی­کند، کاری که می­توانید برای بررسی بیشتر انجام دهید، این است که به اطراف بدن او (آرام اما محکم) دست بزنید؛ مانند کاری که دام­پزشکتان می­کند.

این کار به شما کمک می­کند تا منطقه­ی منبع درد را تشخیص دهید؛ اما مراقب باشید، وگرنه سگ­های مطیع هم وقتی که ناحیه­ی دردناک را لمس می­کنید، شما را گاز می­گیرند.

اگر چیز نگران­‌کننده­ای یافتید یا رفتار غریب سگتان ادامه داشت، برای تشخیص مشکل بلافاصله به پیش دام­پزشک بروید.