خیره شدن سگ: علائم

تغییر در نحوه‌ی تعامل سگ‌تان با محیط (سردرگمی)، تعامل با افراد (تعاملات)، تغییر در عادت خواب (خواب) و عدم به جا آوردن قوانینی که به او آموخته‌اید (تمرین در خانه) از علائم CDS است. با این حال بیشتر سگ‌ها فقط یک یا دو مورد از این علائم را دارند که باعث می‌شود صاحب سگ فکر کند این علائم دلیل دیگری دارند.

اولین علامت، سردرگمی، می‌تواند از چندین راه مشخص شود اما رایج‌ترین راه‌های تشخیص آن شامل قدم زدن بی‌هدف، گیر کردن در گوشه‌ها و درست حدس زدید، خیره شدن به دیوار، است. به عبارت دیگر اگر سگ مسن‌تان به دیوار خیره شده است احتمالاً با موجودات جونده و ارواح سرگردان سر و کار ندارید بلکه طرف حساب‌تان یکی از علائم جانبی پیری است.

مراجعه به دامپزشک

کارهای مختلفی برای سگ مبتلا به CDS می‌توان انجام داد. اولین قدم این است که سگ‌تان را پیش دامپزشک ببرید تا بیماری‌اش دقیقاً تشخیص داده شود. بعد از تشخیص ممکن است دامپزشک‌تان فعالیت ذهنی بیشتری برای سگ‌تان، به شکل بازی و تمرین، تجویز کند و توصیه کند رژیم غذایی او سرشار از آنتی‌اکسیدان باشد.

همچنین دامپزشک‌تان می‌تواند کمک کند تا علائم دیگری که در کنار خیره شدن سگ به دیوار وجود دارند را مدیریت کنید. می‌تواند داروهایی تجویز کند تا به سگ‌تان کمک کنید شب بهتر بخوابد و برای مدیریت اضطراب سگ‌تان نیز به او دارو بدهد. همچنین می‌تواند استراتژی‌هایی برای کنار آمدن با تغییرات رفتاری یا کثیفی خانه ارائه دهد.

تشنج

معمولاً برای تشنج دنبال علائم چشمگیری همچون تکان بدن یا بیرون آمدن کف از دهان می‌گردیم اما تشنج‌ها می‌توانند بروز بسیار خفیف‌تری همچون خیره شدن به دیوار داشته باشند.

خیره شدن سگ به دیوار یا خیره شدن به قسمتی از فضا ممکن است از علائم نوع خاصی از تشنج جزئی یا تشنج مرکزی باشد. بیشتر اوقات تشخیص این تشنج‌ها سخت است اما اگر به طور مداوم می‌بینید که سگ‌تان به دیوار خیره شده است با دامپزشک‌تان تماس بگیرید.

تشنج‌های جزئی می‌توانند دلایل مختلفی، از سرطان تا صرع، داشته باشند. در بیشتر موارد این تشنج‌ها را می‌توان با دارو مدیریت کرد و قطعاً باید مطمئن شوید دلیل وقوع‌شان چیزی جدی مانند سرطان یا مسمومیت نیست.

خیره شدن سگ به دیوار

دلایل دیگر خیره شدن سگ

عدم عملکرد درست شناختی و تشنج‌ها از عمده‌ترین دلایل خیره شدن سگ‌ها به دیوار هستند اما احتمالات دیگری نیز وجود دارد.

خیره شدن می‌تواند رفتاری وسواسی مانند رفتارهای وسواسی انسان‌ها باشد. این رفتارها مانند خیره شدن به فضا، دور خود چرخیدن، دندان گرفتن دم، پارس کردن، دندان گرفتن هوا یا جویدن می‌توانند با مرور زمان بدتر شوند. پس مطمئن شوید هر تغییری در رفتار سگ‌تان را به دامپزشک گزارش دهید.

خیره شدن به دیوار می‌تواند رفتاری برای جلب توجه باشد. اگر هر بار که سگ‌تان به دیوار خیره می‌شود به او توجه کنید این رفتار را تکرار می‌کند تا توجه‌تان را جلب کند.

چه کنیم؟

اگر سگ‌تان به دیوار خیره می‌شود اولین کاری که باید انجام دهید این است که به یاد داشته باشید که هول نشوید. فقط به این دلیل که سگ‌تان یک بار به دیوار خیره شده است نمی‌توانید نتیجه بگیرید مبتلا به CDS، تشنج، رفتار وسواسی یا سرطان است.

با این حال اگر متوجه شده‌اید که سگ‌تان به طور مداوم به دیوار خیره می‌شود یا این خیره شدن همراه تغییرات رفتاری دیگری است با دامپزشک‌تان در تماس باشید. مخصوصاً اگر این اتفاقات تکرار می‌شوند می‌توانید آن‌ها را ضبط کنید و تاریخ، زمان و مدت‌شان را یادداشت کنید و به دامپزشک اطلاع دهید.

بسیاری از موارد خیره شدن قابل درمان هستند و هر چقدر هم که به نظر کوچک بیاید، مهم است که چنین اتفاقاتی را جدی بگیریم.