چه چیزی باعث آلرژی می‌شود؟

چه در انسان‌ها و چه در حیوانات خانگی، عامل آلرژی سیستم دفاعی بیش‌فعال است.

سیستم دفاعی طراحی شده است تا از ما محافظت کند، اما وقتی مواد محیطی بی‌خطر را (مواد آلرژی‌زا) با تهدید اشتباه می‌گیرد، واکنش‌های حساسیتی رخ می‌دهند.

برای مثال وقتی که سگتان با گیاه چاودار یا رگ‌وید مواجه می‌شود و سیستم دفاعی سگ آن را به عنوان یک تهدید شناسایی کند، یک واکنش حساسیتی رخ می‌دهد.

آیا بعضی نژادها بشتر از بقیه مستعد آلرژی هستند؟

در حرفه‌ی ما، آتوپی (بیماری آلرژی پوستی در تماس با مواد آلرژی‌زای محیطی) در گلدن ریتریور و ژرمن شپرد بیشتر مشاهده می­شود. طبق تحقیقی که سال ۲۰۱۰ در «پوست‌شناسی دام‌پزشکی» منتشر شد، استعداد نژادها برای حساسیت در موقعیت­های مختلف جغرافیایی تغییر می­کند.

چگونه بفهمم که سگم از آلرژی رنج می­برد؟ علائم رایج آن چه هستند؟

خارش نشانه‌ی اصلی آلرژی سگ‌ها است. سگ­ها خارش را با لیسیدن یا جویدن پوست یا خاراندن با پا نشان می­دهند.

ناحیه‌هایی که معمولاً تحت تأثیر قرار می‌گیرند، صورت، گوش­ها، پاها، شکم و زیر بغل هستند.

سگ­ها معمولاً به چه چیزهایی آلرژی دارند؟

مواد آلرژی­زای محیطی رایج شامل ذرات غبار، کک، کپک، گرده­ی علف­ها، درخت­ها، گیاهان هرز و گل‌ها هستند. همچنین سگ­ها ممکن است آلرژی یا حساسیت غذایی به مواد خاصی مانند گوشت، مرغ، ماهی و سویا داشته باشند.

چگونه می‌توان آلرژی سگ‌ها را درمان کرد؟

مهم است که دو نکته را در ذهن داشته باشید. آتوپی (آلرژی محیطی) را می­توان کنترل کرد؛ اما قابل درمان نیست. معاینه کردن برای ارزیابی واکنش و تطبیق درمان ضروری است.

آلرژی در سگ‌ها

در این­جا به چند گزینه‌­ی درمانی موجود اشاره می­­کنیم

کورتیکستروئیدها (corticosteroids) (مانند پردنیسون prednisone، تریامسینولون triamcinolone): برای سگ­هایی که از آتوپی رنج می­برند، بسیار مؤثر است.

محصولات تزریقی مثل دپومدرول depo-medrol اثر طولانی­مدت دارند، باید با احتیاط استفاده شوند. استفاده­‌ی مداوم در بلندمدت توصیه نمی­شود.

آنتی­هیستامین­ها (antihistamines) (مانند بنادریل Benadryl): می‌تواند در برخی موارد مفید باشد، اما هیستامین تنها یکی از دلیل ­های بسیار خارش است.

دام­پزشک شما معمولاً از این نوع دارو همراه کورتیکستروئیدها استفاده می­کند.

سیکلوپورین (cyclosporine) (مانند آتوپیکا atopica): در بیشتر موارد مؤثر است و اساساً اثرات جانبی کمتری نسبت به کورتیکستروئیدها دارد؛ اما ممکن است در آغاز باعث ناراحتی­های شکمی شود. در مقایسه با دیگر داروها گران­تر است.

واکسن آلرژی: واکسن آلرژی می­تواند به کاهش علائم بیماران در طول زمان، از ماه تا سال، کمک کند.

شامپوها، شوینده­ها و حالت­دهنده­ها: همگی بخشی حیاتی از درمان هستند.

مهم­تر از همه این است که به محض این­­که شک کردید سگتان شاید آلرژی داشته باشد، به دیدن دام­پزشکتان بروید. خارش باعث خاراندن می­شود و خاراندن می­تواند به سرعت باعث عفونت شود.

پس با آلرژی­های احتمالی با جدیت برخورد کنید و بی­درنگ نظر یک متخصص را جویا شوید.