فصل ریزش مو فرا رسیده است

گربه‌ها در حالت معمولی ریزش مو دارند و گرچه ریزش مویشان امری عادی است اما اگر بیش از اندازه باشد باید به آن توجه کرد. ریزش موی گربه به عوامل مختلفی وابسته است، برای مثال محیطی که گربه در آن زندگی می‌کند و اینکه آیا زمان زیادی را بیرون یا داخل خانه می‌ماند. گرچه گربه‌های بیرون از خانه ریزش موی بیشتری در ماه‌های بهار داشته، اما گربه‌های درون خانه در تمام مدت سال ریزش مو دارند.

حذف مو‌های مرده

ریزش موی گربه برای حذف موهای مرده انجام می‌شود. موهای مرده باعث تحریک پوست گربه می‌شوند و باید حذف شوند. حتی اگر خودتان این موها را حذف نکنید خودشان به خودی خود می‌ریزند. چنین چیزی مشکل بزرگی برای صاحبان گربه‌های درون خانه‌ای است. ممکن است مشکلی جدی وجود داشته باشد که دلیل اصلی ریزش مو است و نیاز به رسیدگی توسط دامپزشک گربه‌تان دارد.

رژیم غذایی

ریزش موی گربه می‌تواند به دلیل رژیم غذایی حیوان باشد. رژیم غذایی فاقد مواد مغذی خود را درپوست و موی گربه نشان می‌دهد. گربه‌هایی که دچار استرس هستند ریزش موی بیشتری دارند. استرس ممکن است توسط بیماری، تغییرات محیط زندگی گربه، فقدان یا حتی حسودی باشد. چنین گربه‌هایی بسیار کج‌خلق هستند و غذای کمتری می‌خورند.

آلرژی‌ها

حساسیت و آلرژی‌ها هم می‌توانند باعث ریزش موی گربه شوند. آلرژی‌هایی از انواع مختلف از جمله حساسیت استنشاقی، حساسیت به نور خورشید، غذاهای خاص، داروهایی مانند پنیسیلین و سولفونامید و حتی نیش حشرات یا انگل‌ها می‌تواند باعث ریزش بیش از اندازه‌ی موی گربه‌تان شود.

بیماری‌های بخصوصی باعث ریزش بیش از اندازه‌ی مو می‌شوند. پرکاری تیروئید در گربه‌ها نیز می‌تواند باعث ریزش مو شود. این بیماری باعث عدم کارکرد درست غده‌ی تیروئید می‌شود.

بیماری دیگری که سبب ریزش مو می‌شود سندروم کوشینگ است. از علائم این بیماری حضور آکنه، درماتیت سبوره‌ای، تشنگی بیش از اندازه، ادرار مداوم و ریزش موی بیش از اندازه است.

گرانولوم نیز می‌تواند باعث ریزش یبش از اندازه‌ی مو شود. باید بفهمید که آیا گرانولوم از نوع خوش‌خیم یا خطرناک است و برای چنین تشخیصی باید بیوپسی انجام دهید. گرانولوم‌ها برآمدگی‌هایی هستند که در اثر عفونت تشکیل می‌شوند.

حاملگی یا شیردهی

گاهی اوقات ریزش موی گربه می‌تواند به دلیل حاملگی یا شیردهی باشد، در چنین مواقعی تغییرات هورمونی زیادی در بدن گربه در حال رخ دادن است. هنگامی که دوران شیردهی به پایان برسد، ریزش مو به مقدار عادی خود باز می‌گردد.

علل دیگر

عفونت‌هایی که توسط باکتری، قارچ و تخمیر رخ می‌دهند باعث ریزش بیش از اندازه‌ی مو در گربه‌ها می‌شوند.

طاسی منطقه‌ای بیماری دیگری است که می‌تواند باعث ریزش موی گربه شود. هیچ حساسیت پوستی یا خارشی مشاهده نمی‌شود و فقط نقاط طاسی روی پوست گربه مشاهده می‌شوند.

گربه‌هایی که تحت شیمی‌درمانی هستند نیز ممکن است ریزش موی بیش از اندازه را تجربه کنند. در چنین شرایطی ریزش مو با اتمام شیمی‌درمانی پایان می‌یابد.

درمان ریزش موی گربه

به علت آن بستگی دارد. برای عفونت آنتی‌بیوتیک تجویز شده، برای آلرژی آنتی‌هیستامین تجویز می‌شود و تغییر رژیم غذایی نیز می‌تواند مفید باشد. باید حداقل دو تا سه بار در هفته موهای گربه را برس بکشید. چنین کاری باعث حذف موهای مرده می‌شود و گرد و خاک و مدفوع احتمالی را که ممکن است لابه‌لای موها گیر کرده باشد تمیز می‌کند. زمانی که موی گربه تمیز باشد ریزش مو نیز کاهش می‌یابد.