سرطان معده گربه، لیومیوسارکومای معده، روده‌ی کوچک و روده‌ی بزرگ در گربه‌ها

لیومیوسارکوما تومور سرطانی غیرمتداولی است که از عضلات صاف معده و روده بروز می‌یابد. سرطان معده گربه بیماری شدیداً خطرناک و دردآور است و گربه‌های مسن‌تر در معرض خطر آن قرار دارند (گربه‌های بیش از شش ساله)، با این حال تمام نژادها به یک اندازه مستعد لیومیوسارکوما هستند. همچنین این سرطان توانایی متاستاز به دیگر بخش‌های معده و روده و همچنین دیگر اندام‌های بدن را دارد.

علائم و انواع سطان معده گربه

بیشتر علائم، مرتبط با ناحیه‌ی معده و روده هستند که شامل موارد زیر می‌شوند:

1. استفراغ
  2. اسهال
  3. کاهش وزن
  4. خون در مدفوع
  5. گاز
  6. صدای شکم یا صدای غرش شکم
  7. احساس دفع ناکامل

دلایل سرطان معده گربه

دلیل دقیق این سرطان در حال حاضر ناشناخته است.

تشخیص سرطان معده گربه

باید تاریخچه‌ی کاملی از وضعیت سلامتی گربه‌تان از جمله شروع و نوع این علائم را در اختیار دامپزشک‌تان قرار دهید. او سپس بررسی فیزیکی کاملی از گربه‌تان خواهد داشت و وضعیت بیوشیمی او، آزمایش ادرار و شمارش گلبول‌های خون را بررسی خواهد کرد که معمولاً در شرایط عادی خواهند بود. با این حال در گربه‌هایی که حالت‌های پیشرفته‌ای از این بیماری را دارند، ناهنجاری‌های اندکی، از جمله کم‌خونی، گلبول‌های سفید بیش از اندازه و سطوح پایین گلوکز مشاهده می‌شود. دیگر فرآیندهای تشخیصی شامل اسکن پرتو ایکس و فراصوتی از ناحیه‌ی شکم شده و به تشخیص تغییرات دیواره‌های معده و روده کمک می‌کند، تغییراتی که می‌توانند شامل ضخیم شدن دیواره‌ی این اعضا یا موارد مشابه باشند. ضمناً رادیوگرافی برای ارائه‌ی تصویر دقیق‌تری از بافت و همچنین بهبود تشخیص محل تومور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اندوسکوپی ابزار ارزشمند دیگری برای تصویربرداری مستقیم از نقاط تحت تأثیر است. چنین کاری توسط اندوسکوپ انجام می‌شود، اندوسکوپ تیوب سفت یا قابل انعطافی است که از راه مری وارد معده و روده می‌شود. علاوه بر تصویربرداری از نقاط تحت تأثیر، دامپزشک نمونه‌ای از نقطه‌ی تحت تأثیر بر می‌دارد (معده و/یا روده) تا بیوپسی شده و تشخیص دامپزشک تأیید شود.

درمان سطان معده گربه

عمل جراحی درمان منتخب در چنین شرایطی است که شامل برش تومور به همراه بخشی از بافت‌های عادی می‌شود. با این حال وسعت متاستاز (برای مثال درون کبد) عاملی حیاتی برای تشخیص شانس نهایی بقا است.

زندگی و مدیریت پس از درمان سرطان معده

اگر متاستاز به دیگر اندام‌های بدن رسیده باشد شانس نهایی بسیار پایین است و ممکن است بیمار فقط چند ماه زنده باشد. جراحی می‌تواند احتمال بقا در برخی از حیوانات را افزایش دهد اما نیاز است توده‌ی تومور به طور کامل حذف شود. پس از عمل جراحی باید گربه‌تان را هر سه ماه برای چکاپ‌های منظم، اسکن پرتو ایکس و فراصوت شکمی پیش دامپزشک ببرید. ممکن است برخی از گربه‌ها به رژیم‌های غذایی مخصوص و سهل‌الهضم و همچنین مسکن برای تسکین دردشان نیاز داشته باشند. به راهنمایی‌های دامپزشک توجه کنید و مراقب نشانه‌هایی از جمله استفراغ، اسهال، تورم و درد شکم در گربه‌تان باشید.