آراستن گربه بخش مهمی از مراقبت‌های مربتط با گربه‌تان است و مراقبت از گوش‌های گربه نیز بخش مهمی از این فرآیند است.

گوش‌های گربه‌تان را به طور منظم بررسی کنید

عادت کنید که گوش‌های گربه‌تان را به طور منظم بررسی کنید. یک گوش معمولی و سالم باید تمیز، خشک و بدون درد باشد. پوست آن باید صاف، بدون زخم، جراحت یا نواحی قرمز باشد.

ناهنجاری‌هایی که ممکن است در گوش گربه‌تان مشاهده کنید شامل موارد زیر هستند:

1. قرمزی یا التهاب درون کانال گوش
  2. زخم یا جراحت رو یا اطراف گوش
  3. ترشح یا بویی که از گوش منتشر می‌شود
  4. تورم گوش

علاوه بر این اگر گربه‌تان مرتباً گوش یا گردن خود را می‌خاراند، گوش خود را در زاویه‌ای غیرعادی نگاه می‌دارد یا در گوش خود درد دارد ممکن است دچار بیماری گوش شده باشد. اگر هر کدام از این علائم را مشاهده کردید در اولین فرصت ممکن به دامپزشک مراجعه کنید.

بیماری‌های گوش گربه‌سانان

کنه‌ی گوش از رایج‌ترین بیماری‌های مرتبط با گوش گربه‌سانان است. کنه‌ها حشرات کوچکی هستند که درون گوش و روی موهای گربه‌تان زندگی می‌کنند. علائم کنه‌ی گوش گربه‌سانان شامل ترشح قهوه‌ای یا سیاه و مشابه تفاله‌ی قهوه از گوش، خارش گوش و زخم یا جراحت اطراف گوش می‌شود.

اگر مشکوک به این هستید که گربه‌تان کنه‌ی گوش دارد به دامپزشک مراجعه کنید. درمان‌های متعددی برای کنه‌ی گوش وجود دارد و دامپزشک‌تان به شما کمک خواهد کرد تا درمان مناسب برای گربه‌تان را تشخیص دهید. از گزینه‌های موجود می‌توان از داروهای موضعی ماهیانه‌ی روولوشن و ادونتج مولتی نام برد که برای کنترل کک یا کرم قلب گربه‌ها نیز استفاده می‌شود. آکارکس گزینه‌ی دیگری است که مستقیماً به گوش گربه زده می‌شود تا کنه‌های گوش را از بین ببرد.

معمولاً توصیه می‌شود که گوش‌های گربه را تمیز کنید و ضایعاتی را که سبب تحریک گوش می‌شوند از گوش خارج کنید. گاهی اوقات داروهایی برای التیام التهاب درون و بیرون از گوش ضروری است.

گرچه کنه‌ی گوش یکی از رایج‌ترین بیماری‌های مرتبط با گوش گربه‌سانان است اما گربه‌تان می‌تواند دچار بیماری دیگری شده باشد. عفونت‌های باکتریایی، اجسام خارجی، تومورها، پولیپ‌ها، حساسیت و دیگر موارد می‌توانند سبب ایجاد مشکلاتی در گوش گربه‌تان شده باشند.

تمیز کردن گوش گربه

در بسیاری از موارد گوش گربه‌تان تمیز خواهد بود و نیاز به مراقبت بسیار کمی دارد. با این حال اگر نیاز دارید گوش گربه‌تان را تمیز کنید، باید از روش‌های دقیقی استفاده کنید تا به گوش او آسیب نرسانید.

محلول‌های متعددی برای تمیز کردن گوش موجود هستند، با دامپزشک‌تان مشورت کنید تا بهترین محلول را برای گربه‌تان انتخاب کنید. کانال گوش او را از پاک‌کننده‌ی گوش پر کنید و سپس به آرامی سطح بیرونی گوش را ماساژ دهید. از پنبه‌ای گلوله شده برای خارج کردن پاک‌کننده‌ی گوش و گرد و خاک استفاده کنید. برای تمیز کردن گوش گربه از گوش پاک‌کن استفاده نکنید. چنین ابزارهایی در صورت استفاده‌ی ناصحیح می‌توانند به گوش گربه‌تان آسیب وارد کنند.