چرا باید چکاپ گربه را به طور منظم پیش دامپزشک انجام دهیم؟ چکاپ‌ گربه به صورت منظم باعث اطمینان ما می‌شوند که بدانیم زندگی‌مان با امنیت و بدون مشکل به پیش می‌رود. تعویض منظم روغن اتومبیل باعث می‌شود خودرویمان در بهترین حالت خود قرار داشته باشد. معاینه‌های سالیانه توسط پزشک‌مان ما را از وضعیت سلامتی‌مان خبردار می‌کند و ممکن است قبل از بروز علائم یک بیماری بتوانیم آن را تشخیص دهیم. منطق حکم می‌کند که گربه‌هایمان را هم برای معاینه‌ی منظم پیش دامپزشک ببریم اما انجمن حمایت از حیوانات آمریکا اعلام کرده است که گربه‌ها به میزان نصف دفعاتی که سگ‌ها به دامپزشکی می‌روند برای معاینه پیش دامپزشک برده می‌شوند و بیشتر اوقات چنین مراجعه‌ای به این دلیل است که گربه علائمی از بیماری از خود بروز داده است. برآوردهای انجمن دامپزشکی آمریکا نشان می‌دهد ۱ نفر از هر ۱۰ نفر از صاحبان گربه‌ها هرگز گربه‌ی خود را پیش دامپزشک نمی‌برند و ۲۷ درصد فقط زمانی به دامپزشک مراجعه می‌کنند که بر این باور باشند که گربه‌شان بیمار است.

۲۲ آگوست روز ملی مراجعه‌ی گربه به دامپزشک است و اهمیت این چکاپ‌ گربه به صورت منظممنظم بیش از آن چیزی است که بتوان به زبان آورد. در ادامه به بررسی پنج دلیل می‌پردازیم که چرا باید برنامه‌ریزی منظمی برای چکاپ گربه خود داشته باشید.

۱. تمام بیماری‌ها علائم ندارند… مگر اینکه خیلی دیر شده باشد

بهترین راه برای مقابله با بیماری‌های جدی این است که قبل از بروز علائم جلوی آن را بگیرید. بسیاری از انواع سرطان در گربه‌سانان ممکن است تا زمان پیشرفت بیماری هیچ علائمی نداشته باشند. ویروس نقص ایمنی گربه‌سانان ممکن است تا سال‌ها پس از ابتلا هیچ علائمی نداشته باشد. ممکن است چکاپ‌ گربه به صورت منظم و سالیانه از چنین بیماری‌های جلوگیری نکنند اما می‌توانند کمک کنند تا این بیماری‌ها را در مراحل اولیه شناسایی کنید و از درد کشیدن و ناراحتی گربه‌تان جلوگیری کنید.

۲. گربه‌ها استاد پنهان کردن و پوشاندن بیماری‌شان هستند

شاید گربه‌ها نتوانند مدفوع روان یا استفراغ‌شان را از شما پنهان کنند اما اگر چیزی اذیت‌شان کند نباید انتظار داشته باشید که آن را بروز داده و ارتباط مستقیمی با شما برقرار کنند. به دلیل شخصیت حقیقی و مشهود گربه‌ها، بسیاری از صاحبان نمی‌توانند فقط با نگاه کردن یا تعامل با گربه‌شان بفهمند که او دچار مشکلی شده است یا خیر. مراجعه‌ی منظم به دامپزشک بار حجم زیادی از این حدس‌ها را از دوش شما برمی‌دارد تا بتوانید راحت‌تر متوجه شوید که آیا گربه‌تان در حال درد کشیدن است یا خیر.

۳. مراجعه‌ی منظم به دامپزشک چنین جلسه‌هایی را برای گربه‌تان کم استرس‌تر می‌کند

اگر فقط زمانی که گربه‌تان بیمار است به دامپزشک مراجعه کنید او چنین محیطی را با بیماری، درد و استرس زیاد ارتباط می‌دهد. اگر می‌خواهید استرس چنین مراجعه‌هایی را برای گربه‌تان کاهش دهید برنامه‌ریزی منظم سالیانه (یا اگر گربه‌تان مسن‌تر است و دامپزشک‌تان چنین چیزی را توصیه می‌کند شش ماهه) برای مراجعه به دامپزشک داشته باشید. گربه‌ها عاشق برنامه‌های منظم هستند و مراجعه به دامپزشک زمانی که بیمار نیستند کمک می‌کند تا چنین محیطی را با ترس و درد ارتباط ندهند.

۴. گربه‌ها سریع‌تر از انسان‌ها پیر می‌شوند

اگر جوان‌ترها یک بار چکاپ گربه به صورت سالیانه را انجام ندهند به احتمال زیاد مسئله‌ی مرگ و زندگی نخواهد بود. گربه‌ها با سرعت بسیار بیشتری نسبت به انسان‌ها پیر می‌شوند. گربه‌ها در اولین سال زندگی‌شان به اندازه‌ی ۱۵ سال انسانی رشد کرده و در سال دوم به سن ۲۴ سالگی انسانی می‌رسند. دامپزشکان بر این باورند که بعد از این مدت به ازای هر سال از زندگی گربه، آن‌ها به اندازه‌ی ۴ سال انسانی مسن‌تر می‌شوند. در مدت چهار سال تغییرات زیادی می‌تواند در بدن گربه‌تان اتفاق بیفتد و به همین دلیل است که بررسی‌های سالیانه‌ی گربه‌تان بسیار حیاتی است.

۵. پیشگیری بهتر از درمان است

همانطور که پیش از این گفتیم زمانی که پای سلامتی گربه‌تان در میان است پیشگیری همیشه بهترین راه است. مراجعه‌ی منظم به دامپزشک باعث می‌شود بتوانید برنامه‌ی درستی برای سلامتی گربه‌تان داشته باشید. شاید چنین مراجعه‌ای به نظر هزینه‌بردار باشد، یا اگر گربه‌تان سالم است از انجام چنین کاری احساس حماقت کنید اما چنین مراجعه‌هایی می‌توانند هزینه‌های مراجعه‌ی اورژانسی شما به دامپزشک را کاهش دهند. همچنین دامپزشکان می‌توانند قبل از اینکه بیماری یا شرایط گربه‌تان مزمن یا بحرانی شود آن را تشخیص دهند.